A punt per la segona fase dels E+S

ESTIGUEU BEN ATENTS QUE EN BREU REBREU INFORMACIÓ SOBRE EL RESULTAT DE LA PRIMERA FASE DE DIAGNOSI REALITZADA A L'ESCOLA! ESTEM SEGURS QUE ANEM PER BON CAMÍ!!!!

Us deixem  aquest article (extret de la web de l'A21 Escolar) per tal que pogueu anar recordant el projecte!!! 


" En què consisteix el projecte?

El projecte E + S (Embolcalls + Sostenibles/Esmorzars + Saludables) té com a objectiu fomentar, als centres educatius, la reducció dels envasos utilitzats als esmorzars a partir d'un pla de prevenció d’embolcalls, al mateix temps que proposa la possibilitat de fer un anàlisi del tipus d'esmorzar i avançar en uns hàbits alimentaris més saludables

El pla de prevenció consisteix en fer una diagnosi inicial del tipus i el pes d'embolcalls que genera un grup d'alumnes, introduir mesures i accions per canviar la situació, tornar a fer una segona diagnosi i valorar l'èxit del pla per tal de poder plantejar accions de continuitat i millora (berenars, picnics, festes...).

El projecte facilita al centre la posada en marxa del pla de prevenció a partir d'uns recursos i proposa un marc comú de treball per a tots els centres participants oferint un espai d'intercanvi per reflexionar sobre el procés i l'èxit del pla.  

  

Procés

Què volem aconseguir amb la implantació d'un pla de prevenció de residus al nostre centre?:
  1. Reduir els embolcalls d'un sol ús dels esmorzars.
  2. Comprendre el perquè i canviar hàbits.
 

D'on partim? - Diagnosi

La primera fase del procés implica doncs conèixer bé la situació de partida. Fem una diagnosi dels embolcalls utilitzats per esmorzar, analitzem els resultats i investiguem i entenem perquè cal canviar aquesta situació.
En aquest procés també podem aprofitar l'ocasió per conèixer quin tipus d'esmorzars porta l'alumnat, plantejar-nos quin és el més saludable i preguntar-nos si hi ha alguna relació entre el tipus d'aliment i el tipus d'embolcall utilitzat.
1. S'escull el cicle educatiu que participarà al projecte (al qual es farà la diagnosi) amb una mitjana de 100 alumnes (un cicle educatiu de dues línies).
2. Es mesura i es recull la quantitat i tipologia d' embolcalls utilitzats per esmorzar de tres dies ecollits a l'atzar a partir d'unes fitxes.
3. També s'ofereix la possibilitat de recollir els diferents tipus d'esmorzar que l'alumnat porta a través d'una fitxa.
4. Ens preguntem perquè volem reduir els embolcalls d'un sol ús i investiguem i coneixem tot allò que cal sobre la gestió i prevenció de residus o bé sobre una alimentació saludable.
Les fitxes de diagnosis i el material pedagògic de suport es pot consultar al Material facilitat dels Resultats obtinguts per cada curs escolar en el què s'ha portat a terme el projecte.
Investiguem d'Experiències podreu consultar alguns bons exemples d'accions d'investigació i aprenentatge.

 

Què fem per canviar la situació? - Passem a l'acció

Un cop ja coneixem la situació de partida i tenim clar que volem canviar-la, a la segona fase del procés ens plantegem com podem aconseguir-ho.
Reflexionem sobre què és el que fa que un individu canvïi d'hàbits i identifiquem a qui cal implicar per aconseguir canviar la situació. A partir d'aquí decidim quines mesures i accions podem fer per reduir el número d'embolcalls d'un sol ús i millorar la qualitat dels esmorzars.
Una de les accions és introduir al centre l'embolcall reutilitzable, material que aquest projecte facilita, en base a les necessitats de l'alumnat diagnosticat. A Actuem d'Experiències, podeu consultar alguns bons exemples d'accions de conscienciació i per al canvi d'hàbits.


Què aconseguim? - Avaluació

A la darrera fase del procés ens preguntem si hem aconseguit reduir els embolcalls d'un sol ús o millorar la qualitat dels esmorzars, així com valorem quin ha estat el missatge final amb què s'ha quedat el personal implicat en el projecte. Per això cal conèixer la nova situació i valorar el procés en el seu conjunt.
1. Tornem a recollir durant tres dies escollits a l'atzar la quantitat i tipologia dels embolcalls dels esmorzars, així com el tipus d'exmorzars, a partir de les fitxes.
2. Comparem les dues diagnosis i avaluem els resultats obtinguts quantitativament.
3. Valorem qualitativament quin efecte han tingut les mesures i accions portades a terme.
4. Ens plantegem futures mesures que ens permetin mantenir al llarg del temps la situació aconseguida o fins i tot millorar-la.
Avaluem d'Experiènciespodeu consultar alguns bons exemples d'accions d'avaluació i manteniment."


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada